Budowa ciągu pieszego wraz z tarasem widokowym przy rewitalizowanym nabrzeżu jeziora Niegocin w Giżycku
Kładka piesza z tarasem widokowym przy porcie EKO-MARINA w Giżycku
Giżycko, ul. Kolejowa
projekt – 2011/2012
realizacja – 2013
Zespół projektowy:
Architektura:
mgr inż. arch. Janusz Kaczyński
mgr inż. arch. Barbara Miron-Kaczyńska
mgr inż. arch. Marek Patyra
mgr inż. arch. Stefan Kaczyński
Konstrukcje:
mgr inż. Jan Krzysztof Grochowski
mgr inż. Urszula Madejczyk
Instalacje sanitarne: mgr inż. Grażyna Sykała
Instalacje elektryczne: mgr inż. Andrzej Drozdowski
PRZEDMIOT OPRACOWANIA:
Przedmiotem opracowania jest projekt, którego tematem jest budowa ciągu pieszego wraz z tarasem widokowym przy rewitalizowanym nabrzeżu jeziora Niegocin w Giżycku. Jest to aktualizacja projektu estakady i kładki pieszej z tarasem widokowym z 2005 roku, który jest częścią projektu Zespołu „EKO-MARINA” z zapleczem portowo-usługowym w Giżycku z rozszerzeniem zakresu o:
- adaptację do nowej sytuacji na styku z istniejącą kładką pieszą nad torami kolejowymi polegającą na doprojektowaniu tarasu łączącego obie kładki;
- poszerzenie tarasu widokowego i doprojektowanie windy oraz schodów zewnętrznych z tego tarasu na pirs główny-molo.
Projekt aktualizacji zakłada zachowanie rozwiązań przestrzennych, architektonicznych i materiałowych projektu pierwotnego dla podkreślenia spójności z budynkiem głównym EKO-MARINY oraz przynależności do portu jako Zespołu – zamyka przestrzeń EKO-MARINY od strony portu Żeglugi Mazurskiej.
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROJEKTOWE:
Projektowana estakada i kładka piesza z tarasem widokowym miała być elementem domykającym cały zespół „Eko-Mariny” z zapleczem portowo-usługowym wg projektu z 2005 roku. Inwestor zlecił aktualizację projektu kładki z poszerzeniem zakresu o zejście z tarasu widokowego na pirs główny – molo oraz połączenie projektowanej kładki z istniejącą kładką pieszą nad torami. W ogólnym założeniu projektowana kładka piesza z tarasem widokowym w połączeniu z kładką pieszą nad torami miały stworzyć swobodne przejście z centrum miasta nad samo jezioro Niegocin z możliwością zejścia i zatrzymania się w przestrzeni Eko-Mariny. Dość dużym wyzwaniem okazała się próba połączenia obu kładek, które zarówno pod względem formy, wykorzystanych materiałów jak i charakteru znacząco się różnią.
Istniejąca kładka nad torami to masywny, betonowy, obiekt mostowy. Natomiast projektowana kładka z założenia miała być formą o charakterze lekkiego pomostu oprowadzającego gości po przestrzeni portu pasażerskiego „Eko-Marina” oraz portu „Żeglugi Mazurskiej”, zakończona tarasem widokowym z widokiem na jezioro Niegocin. Zdecydowano, że łącznikiem dwóch kładek stanie się rozbudowany i przebudowany taras istniejącej kładki „nad torami”, który stanie się symbolicznym miejscem łączącym miasto z jeziorem. Przebudowany taras ma swoją formą w sposób współczesny nawiązywać do rozbitego statku, którego górnym dekiem jest taras natomiast dolnym przestrzeń pod nim oraz mały placyk wytworzony przed tarasem. Wskazane byłoby w przyszłości wprowadzenie dodatkowej funkcji na styku dwóch kładek, która zatrzymywałaby na chwilę gości i pozwalała na krótki wypoczynek – np. w formie „tawerny na deku” – wykorzystując obszerny taras kładki „nad torami” i przestrzeń pod nim, a także wytworzenie kameralnego placyku z możliwością organizowania kameralnych imprez w postaci koncertów szantowych lub kina letniego.
Estakada i kładka piesza została zaprojektowana w kształcie litery „T” z wejściem w pobliżu amfiteatru „Galeon” na połączeniu z kładką „nad torami” wykorzystując istniejące schody oraz zejściem na pirs główny (molo) z tarasu widokowego za pomocą nowych schodów. Swobodny dostęp na kładkę i taras widokowy osobom niepełnosprawnym zapewnią dwie windy: istniejąca – zlokalizowana przy tarasie łączącym dwie kładki oraz projektowana – umiejscowiona przy tarasie widokowym na pirsie głównym.
Konstrukcja ciągu pieszego jest stalowa wsparta na żelbetowych fundamentach (ramach), które są oparte na palach.
Całość konstrukcji składa się z dwóch podstawowych części: kładki nad wodą o rozpiętości 40 m oraz kładki nad lądem stałym i molem. Część nad wodą posiada konstrukcję wiszącą, której pomost złożony jest z elementów pomostowych, połączonych przegubowo i podwieszonych do pylona. Element pomostowy składa się z dwóch belek stalowych połączonych ze sobą belkami poprzecznymi-mostownicami. Obie belki stężono w płaszczyźnie poziomej skratowaniem z kątowników.
Podpora główna to pylon o wysokości 20m, złożony z dwóch rur stalowych o średnicy 508 mm i grubości ścianki 12mm. Elementy pomostowe usytuowane nad lądem posiadają konstrukcję podobną do elementów występujących nad wodą. Podpory pośrednie, podpora środkowa i skrajna oraz podpory wspólne i końcowe zaprojektowano jako żelbetowe. Wszystkie podpory posiadają fundamenty pośrednie wsparte na palach.